Tiedote 9.10.2021

Elokapinan kymmenpäiväinen Syyskapina päättyi eilen. Syyskapinassa hallitusta vaadittiin julistamaan ilmasto- ja ympäristöhätätila ja ryhtymään välittömästi sen vaatimiin toimiin. Syyskapinan aikana otettiin kiinni yhteensä 495 kansalaistottelemattomuutta harjoittanutta kapinallista.

Syyskapinan aikana Elokapina kutsui hallituspuolueiden poliitikkoja Pikkuparlamentin puistossa pidettyyn mielenosoitukseen vastaamaan kysymyksiin ja keskustelemaan ilmastohätätilasta ja -toimista. Keskustaa lukuunottamatta kaikista hallituspuolueista kävi Elokapinan leirissä vierailija.

Perjantai-aamupäivänä elokapinalliset istuutuivat Valtioneuvoston linnan portaille ja Ritarikadun puoleisen sisäänkäynnin edustalle jättäen käytävän sisäänkäynneille vapaaksi. “Emme tulleet linnalle keskeyttämään Valtioneuvoston kokousta. Laulamalla ja istumallako olisimme sen tehneet? Tulimme linnalle, koska meistä näyttää, ettei tämä hallitus käsitä meitä kaikkia uhkaavan tilanteen vakavuutta”, sanoo elokapinallinen Tiina Jalonen.

Yhteistyö poliisin kanssa sekä katublokeissa että Eduskuntatalon edustan ja Pikkuparlamentin puiston leireissä oli koko Syyskapinan ajan sujunut hyvin, mutta kymmenpäiväinen kapina oli ilmeisesti väsyttänyt poliisin aiheuttaen siten valitettavan arviontikyvyn pettämisen eilisen mielenosoituksen yhteydessä. Vaihtoehtoisesta todellisuudesta peräisin olevien twitter-kannanottojensa lisäksi Helsingin poliisi pitää niskoittelusyytteen saavia kapinallisia kiinniotettuina Pasilan poliisiasemalla tällä hetkellä yli 20 tuntia, vaikka poliisilain mukainen raja kiinniotolle on 12 tuntia.

Helsingin poliisin ylikomisaario Jarkko Lehtinen sanoi eilen Twitterissä, että Elokapina olisi luonut Valtioneuvoston linnalle turvallisuusuhan. Tämä ei pidä paikkaansa. Olimme yhteydessä Valtioneuvoston linnan turvallisuuspalveluun ja kerroimme ettemme yritä rakennuksen sisälle, vaan odotamme Annika Saarikkoa keskustelemaan kanssamme rakennuksen ulkopuolella. Valtioneuvoston linnan turvallisuusasiantuntija Mika Tikkanen sanoi Ylen uutisessa, ettei hän pidä tilannetta uhkaavana tai vaarallisena https://yle.fi/uutiset/3-12120282. Vastoin poliisin Twitterissä esittämiä väitteitä, kulku rakennukseen ei ollut estynyt, vaan molemmista ovista kulki väkeä mielenosoituksen aikana.

Poliisi twiittasi, että mielenosoittajia tultaisiin syyttämään muunmuassa niskoittelusta, törkeästä julkisrauhan rikkomisesta ja kokouksen estämisestä sekä kutsui rauhanomaista mielenosoitusta miehitykseksi. Elokapina muistuttaa, että suomalaisessa oikeusjärjestelmässä syyttäjä on se taho joka päättää mitä syytteitä annetaan, ei poliisi. Poliisi on onneksi saanut Twitterin välityksellä runsaasti lisäperehdytystä lakiin useilta oikeusoppineilta.

Elokapina huomauttaa myös, että syyte kokouksen estämisestä vaatisi, että kokous olisi estetty väkivaltaa tai sen uhkaa käyttäen. Elokapina on kaikessa toiminnassaan ehdottoman väkivallaton, kulkua rakennukseen ei missään vaiheessa estetty, ja Valtioneuvoston linnan turvallisuusosastolle oli kerrottu, että rakennuksen sisään ei pyritä.

Elokapinan mielenosoituksissa huolehditaan sekä mielenosoittajien että sivullisten turvallisuudesta. Sen sijaan Elokapina pitää turvallisuusuhkana sitä, että Suomen hallitus aikoo jatkaa ilmaston kuumentamista vielä vuoteen 2035 asti, ja näin tehdessään riskeeraa sivilisaatiomme romahtamisen.

Elokapina katsoo, että erikoisin poliisin eilisistä ulostuloista oli twiitti, jossa Helsingin poliisi ilmoitti, ettei hyväksy valtiojohtoon vaikuttamista. On huomionarvoista, että demokraattisen valtion poliisi irtisanoutuu demokratiasta tuomitsemalla valtionjohtoon vaikuttamisen mieltä osoittamalla, joka on demokratian keskeinen instrumentti. Demokratia ei tarkoita puoluepolitiikan ehdoille antautumista neljäksi vuodeksi kerrallaan.

Pyysimme kommenttia julkis-, hyvinvointi- ja valtiosääntöoikeuden asiantuntija Pauli Rautiaiselta, joka sanoo valtiojohtoon vaikuttamisesta ja portailla mielenosoittamisesta seuraavaa:

Perustuslain ja ihmisoikeussopimusten turvaaman rauhanomaisen mielenosoittamisen oikeuden ytimessä on valtiovaltaan vaikuttaminen. Mielenosoitusoikeuden käyttöä sääntelevän kokoontumislain perusteluissa mainitaan julkisten rakennusten portaat nimenomaisesti soveliaana mielenosoituspaikkana. Niinpä jos ajattelemme, että on enemmän ja vähemmän soveliaita paikkoja mielenosoitukselle, niin nyt on oltu siellä enemmän soveliaassa paikassa.

Liimautuminen ja lukittautuminen Valtioneuvoston linnan oviin ja ikkunoihin voi tuntua suomalaiseen rauhalliseen makuun hurjalta. Lukittautumista ja liimautumista ei eilisessä mielenosoituksessamme tehty ulos- tai sisäänpääsyn estämiseksi, vaan kyse oli oman epätoivon ilmaisusta. Lukittautuminen kuvaa sitä hätää ja sitoutumista, millä kapinalliset vaativat päättäjiltä ilmaston ja ympäristön hätätilaan reagoimista ja vastauksia niiltä, jotka eivät näytä tunnustavan koko elonkehää uhkaavia kriittisiä tosiasioita.

Syyskapina on loppunut, Elokapina jatkaa kapinaa elämän puolesta. Kutsu keskusteluun Saarikolle ja Keskustalle on edelleen voimassa.

Kuvat lehdistölle

Yhteystiedot: [email protected]