- Mielenosoitus käynnissä pääkonttorilla

Elokapina osoittaa jälleen mieltä UPM:n pääkonttorin aulassa tänään tiistaiaamuna klo 8, ja vaatii yhtiötä ottamaan itseään niskasta kiinni ja muuttamaan vastuullisuuspuheet teoiksi. Osa mielenosoittajista on liimautunut pääkonttorin sisääntuloportteihin.

UPM ja muut metsäyhtiöt ovat jatkuvasti otsikoissa heidän täysin vastuuttomasta liiketoiminnastaan: salamyhkäisistä kaupoista ja Venäjä-diileistä, 123-kertaisista johtajapalkkioista, työehtosopimuksista irtaantumisesta, kolonialismista Etelä-Amerikassa, luonnonmetsien hakkuista, viherpesukampanjoista sekä metsien liikahakkuista, jotka lopulta jäävät valtion maksettaviksi hiilinielujen romahdettua. Samalla yhtiöt ovat tehneet ennätystuloksia viime vuosina, ja jakaneet valtavia osinkoja omistajilleen.

Suomen ilmastopaneeli on arvioinut, että hiilinielujen romahdus voi maksaa Suomelle jopa seitsemän miljardia euroa, kun kompensoivia nieluyksikköjä on ostettava muualta. Myös Suomen oma hiilineutraalisuustavoite vuodelle 2035 on riippuvainen hiilinieluista: jos nielut menetetään, tavoite ei toteudu. Ilmaston lämpenemisen kannalta nielun pieneneminen on yhtä vahingollista kuin fossiiliset päästöt. Sellujättien kestämätön bisnes uhkaa pilata ilmastotavoitteet, ja yhtiöt meinaavat maksattaa laskun kansalaisilla.

Elokapinan mielenosoittajat sanovat: Nyt riittää! Elokapina vaatii UPM:ltä oikeudenmukaista ihmisiä ja planeetan rajoja kunnioittavaa liiketoimintaa sekä suomalaisen metsäteollisuuden nopeaa rakenneuudistusta. Uudistus vaatii liiketoiminnan sopeuttamista pienempiin hakkuumääriin, mikä alkaa yritysjohdon asennemuutoksesta. Oman kukkaron paisuttamisen ihmisten ja luonnon hyvinvoinnin kustannuksella on loputtava.

“UPM:n ja muiden metsäyhtiöiden rellestys on romahduttanut hiilinielut, ja nyt ne meinaavat jättää kustannukset kansalaisten maksettavaksi. Tämä ei käy päinsä! Yhtiöiden liikahakkuut ovat pilaamassa myös yhteiset ilmastotavoitteet” toteaa Theo Levlin Elokapinasta.

Vaadimme täällä pääkonttorilla UPM:n johdolta linjausta selkeästä suunnanmuutoksesta. Tosiasiat on tunnustettava: nykymeno ei voi jatkua! Jos Elokapinan vaatimuksiin ei vieläkään ** vastata, **korotamme panoksia “, summaa Joonas Kokkonen mielenosoittajien viestiä.

“Pitkäikäiset puutuotteet ovat osa kestävää tulevaisuutta, mutta suomalainen metsäteollisuus investoi kertakäyttötuotteisiin ja bulkkiselluun”, toteaa Olli Jalonen Elokapinasta. “Tässä kadotetaan niin hiilivarastot ja metsäluonto kuin luonnonvarojemme todellinen lopputuotteista saatava rahallinen arvokin”, Jalonen jatkaa.

“Metsätalouden uudistaminen ekologisesti kestävämmäksi ja metsäluonnon suojeleminen ei ole uhka metsäteollisuudelle, vaan päinvastoin sen edellytys, että teollisuudenala voi jatkua tulevaisuudessakin”, toteaa elokapinallinen Aurora Blomberg.

Mielenosoituksella on kolme vaatimusta:

1. Puunkäyttöä on vähennettävä! Vaadimme UPM:n johdolta linjausta, jossa he tunnustavat tosiasiat: suuret hakkuumäärät ja yhtiön harjoittaman bulkkituotannon jatkaminen eivät ole enää mahdollisia. Metsäteollisuuden tulee käyttää vähemmän raaka-ainetta sekä valmistaa siitä arvokkaampia ja pitkäikäisempiä tuotteita. Vaadimme UPM:aa aloittamaan rakennemuutosohjelman valmistelut, jossa yhtiö perustelee uskottavasti, millä keinoin he alkavat kehittää toimintaansa kestävään suuntaan kaikkialla maailmassa.
  2. Työntekijöiden oikeuksia on kunnioitettava! Rakennemuutosohjelman olennaisena osana UPM:n on välittömästi aloitettava oikeudenmukaisen siirtymän ohjelman suunnittelu globaalisti yhdessä työntekijöidensä kanssa. UPM:n on lopetettava työntekijöiden oikeuksien loukkaaminen.

3. UPM:n kannettava vastuunsa hiilinieluista ja luontokadosta! Metsäteollisuuden tulee noudattaa muusta teollisuudesta tuttua saastuttaja maksaa -periaatetta ja osallistua suojelun ja ennallistamisen rahoittamiseen Suomessa. UPM:n tulee kantaa vastuunsa 30% suojelutavoitteen saavuttamiseksi sekä suojelemalla omia maitaan että osallistumalla rahallisesti suojeluun.

Metsäjättien toiminta ja intensiivinen tehometsätalous ovat vastuussa luonnon monimuotoisuuden katoamisesta ja hiilinielujen romahduksesta. Jos UPM jatkaa vastuutonta toimintaansa, nostamme panoksia .

Mielenosoitus jatkuu UPM:n toimistolla koko työpäivän ajan.

Kuvia mediaa varten kootaan tänne: https://photos.elokapina.fi/s/3646374y5w/16-5

Kuvat lehdistölle

Yhteydenotot: