Elokapina järjesti paneelikeskustelun ilmastouutisoinnista maanantaina 12.4. Tilaisuus oli jatkoa maaliskuussa alkaneelle #kirjoitakriisistä -kampanjalle, joka peräänkuuluttaa median vastuuta ilmastokriisin uutisoimisessa.

Keskusteluun osallistui Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi, Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen, BIOS-tutkimusyksikön tutkija Ville Lähde ja Elokapinan aktivistit Iiris Laisi ja Joel Tainio. Tilaisuuden fasilitoi toimittaja Riikka Suominen.

Kaius Niemi tunnisti median vanhentuneen ajatusmallin. Hän tunnisti kuluttajavalintojen painottamisen haitallisuuden ja tarpeen isoon globaaliin järjestelmätason muutokseen. Niemen mukaan ilmastokriisin läpäisevyys on tarpeellista. Hänen mukaan läpäisevyyden saavuttaminen edellyttää toimittajien – myös päätoimittajan – kouluttamista. Jouko Jokinen tunnisti päätoimittajien suuren vastuun ilmastokriisissä. Hän takasi fiksumpaa, parempaa ja kiinnostavampaa uutisointia Yleltä ilmastokriisiin liittyen esimerkiksi laittamalla hallituksen tiukoille luvattujen ilmastotavoitteiden edistymisestä. Ville Lähde peräänkuulutti yhteiskunnallisen tärkeysjärjestyksen uudelleenarviointia mediataloissa, jolloin planetaariset reunaehdot ja pyrkimys hiilinegatiiviseen yhteiskuntaan nostetaan esille läpileikkaaviksi teemoiksi. Niemi, Jokinen ja Lähde lupautuivat jatkamaan keskustelua Elokapinan kanssa median roolista ja vastuusta ympäristökriisissä.

Kumpikin päätoimittaja toi esille huolta siitä, että liiallinen ilmastouutisointi saattaisi “tuntua tuputukselta”. Ylen Jouko Jokinen kertoi että Yle oli tässä pelossa jopa vähentänyt ilmastouutisointia. Tämä on kummallista koska koronan suhteen moista huolta ei tunnu olevan, ja koronauutisointi on sentään ollut moninkertaista ilmastoon verrattuna. Kyse voi olla vain siitä, että ilmastokriisiä ei edelleenkään mielletä niin polttavaksi asiaksi josta pitää uutisoida, riippumatta siitä haluavatko kaikki siitä kuulla.

Elokapinan aktivistit Iiris Laisi ja Joel Tainio kritisoivat sitä, että vaikka mediat kuten Yle ja Helsingin Sanomat sisältävät laadukasta ilmasto- ja ympäristöjournalismia, näkökulma on yhä edelleen erillinen eikä yleinen uutisointia määrittävä raami. Elokapina vaatii kokonaisvaltaista ilmastostrategiaa median ohjenuoraksi. Vaadimme, että ilmasto- ja ympäristökriisi nousevat päivittäin pääkirjoituksiin, päivän polttaviin puheenaiheisiin, ohjelmiin ja kolumneihin. Ehdotamme jatkuvaa tavoitteiden seurantaa, niin että toimintanne vastaa hiilinegatiivista tulevaisuutta.

Talouteen nojaava viitekehys ei pysty tehokkaasti ja kauaskantoisesti välittämään tietoa ilmastokriisin todellisista mittasuhteista. “Talous- ja bisnespöhinän sijaan mediassa tulisi jatkuvasti näkyä ekologisen kantokyvyn ja ilmastokriisin realiteetit”, paneeliin osallistuva Elokapinan aktivisti Iiris Laisi peräänkuuluttaa. “Ei riitä, että ilmastouutisointia lisätään määrällisesti, vaan on keskusteltava median näkökulman muutoksesta”, jatkaa Elokapinan aktivisti Joel Tainio.

Paneelikeskustelu on osa Elokapinan #kirjoitakriisistä -kampanjaa. Kampanja peräänkuuluttaa mediatalojen vastuuta ja keskeistä roolia tiedonvälittäjänä ilmastokriisissä. Kampanjan käynnistyi maaliskuussa Sanomatalon performatiivisen mielenosoituksen muodossa. Kampanja ei hyökkää yksittäisiä toimittajia tai tiedotusvälineitä vastaan, vaan pyrkii nostamaan näkyväksi mediatalojen käyttämää valtaa ilmastokriisin uutisoinnissa.

Elokapina on osa kansainvälistä Extinction Rebellion -liikettä, joka yrittää herättää suuren yleisön vaatimaan valtaapitäviä pysäyttämään kuudennen massasukupuuton etenemisen, sekä minimoimaan ilmasto- ja ympäristökriisin aiheuttaman sosiaalisen romahduksen riskin. Tässä liike käyttää muun muassa väkivallatonta kansalaistottelemattomuutta.

Kampanjan aihetunniste sosiaalisessa mediassa: #kirjoitakriisistä