Tällä hetkellä Unioninkadun päässä Varsapuistikon kohdalla on käynnissä tiesulku, jolla Elokapina vaatii Marinin hallitusta julistamaan Suomeen ilmastohätätilan ja ryhtymään toimiin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi heti. Poliisi purki ensin sulkua ottamalla kiinni useita mielenosoittajia, mutta siirtyi sitten suihkuttamaan mielenosoittajia pippurisumutteella.

Tänään kello 13:00 joukko Elokapinan protestoijia pysäytti liikenteen Unioninkadulla Varsapuistikon kohdalla asettumalla seisomaan ajoradalle. He toivat mukanaan myös veneen, joihin osa heistä lukittautui kiinni. Samaan aikaan järjestettiin Hätäjarrutus-mielenosoituskulkue, jotka lähti liikkeelle Rautatientorilta kohti Hakaniemeä, mutta Unioninkadun kohdalla pysähtyi ja liittyi tiesulkuun. Paikalla oli yhteensä noin 200 ihmistä.

Poliisi antoi poistumiskäskyn kello 14:25, mutta noin puolet mielenosoittajista kieltäytyi noudattamasta sitä. Poliisi ryhtyi purkamaan sulkua kantamalla mielenosoittajia tien sivuun ja ottamalla heitä kiinni, mutta kesken kiinniottojen mielenosoittajat levittäytyivät Unioninkadun ja Kaisaniemenkadun risteykseen, estäen liikenteen Kaisaniemenkadulla. Mielenosoitus pysyi koko ajan väkivallattomana, eikä autoliikenne ruuhkautunut. Kymmenen minuutin kuluessa levittäytymisestä poliisi otti käyttöön pippurisumutteen ja suihkutti mielenosoittajia useita kertoja aiheuttaen voimakkaita oireita noin kymmenelle ihmiselle. Poliisi myös esti joitakin suihkutetuista huuhtelemasta kasvojaan vedellä. Poliisi jatkaa tiesulun purkamista, ja Kaisaniemenkatu jo avattu uudestaan liikenteelle.

Elokapina eli Extinction Rebellion Finland on kansanliike, joka käyttää väkivallatonta kansalaistottelemattomuutta yrittäessään pysäyttää kuudennen massasukupuuton etenemisen sekä minimoidakseen ilmasto- ja ympäristökriisin aiheuttaman sosiaalisen romahduksen riskin. Viikon kestävä Syyskapina on osa Extinction Rebellionin kansainvälistä kapina-aaltoa.

Yhteystiedot:

Lehdistökuvia