Elokapinan ja Greenpeacen pysäyttämä venäläinen hiilijuna seisoo kahdeksatta päivää Hangon Koverharin satamassa. Elokapina vaatii venäläisen kivihiilen transitoliikenteen lopettamista välittömästi. Hiilen kuljetus Koverharin kautta on ollut tiistaista 12.4. lähtien pysähdyksissä ja aktivistien leiri on kasvanut muun muassa aurinkopaneelein varustetuksi telttayhteisöksi.

“Jatkamme protestia kunnes vaatimuksiamme kuullaan”, kommentoi Elsi Sloan Koverharista tiistaiaamuna. “Vaadimme, että transitoliikenne eli Suomen kautta kulkevat hiilikuljetukset lopetetaan heti, koska niiden kautta rahoitamme Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainassa. Lisäksi vaadimme, että Suomi irtautuu kaikesta venäläisestä fossiilienergiasta energiansäännöstelyohjelman avulla.”

Paitsi transitoliikenteen lopettamista välittömästi ja venäläisistä fossiilisista irtautumista, Elokapina vaatii myös, että irtautuminen tehdään kestävästi energiankulutusta supistamalla ja säännöstelemällä – ei lisäämällä hakkuita tai turpeen ja hakkeen polttoa Suomessa.

Maanantaina Elokapinan junablokista uutisoitiin Ukrainan televisiouutisissa asti. Hangon leiri on myös kotimaassa saanut laajasti tukea niin sosiaalisessa mediassa kuin paikan päälläkin. Leirissä on vieraillut ja sen huollon ovat mahdollistaneet lukuisat lähiseudun asukkaat sekä Suomessa asuvat ukrainalaiset.

Elokapina katsoo, että vastuu hiilikuljetusten jatkumisesta ja sitä kautta Venäjän sodan tukemisesta on hallituksella, erityisesti liikenneministeri Timo Harakalla ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppuraisella sekä tietenkin pääministeri Sanna Marinilla. Myös yritysten on kannettava vastuunsa toimistaan, Elokapinasta huomautetaan. Satamatoiminnasta Koverharissa vastaa Suomen suurin satamaoperaattori KWH Logistics, kun taas raiteet virolaisen Operail Oy:n suorittamien hiilikuljetusten käyttöön Hangossa antaa VR-yhtymä. Suomen valtion omistama VR myös kuljettaa itse venäläistä kivihiilirahtia Tahkoluodon ja Kokkolan satamiin. Nämä yritykset ovat suoraan vastuussa siitä, miten Suomi osallistuu Venäjän sodan rahoittamiseen.

“Tähän mennessä on vain toisteltu sitä, että kuljetuksia jatketaan vielä kuukausia, vaikkei tämä ole linjassa sen kanssa, miten hallitus tuomitsee sodan tai mikä pakotteiden tarkoitus on. Jokainen päivä, jona bisneksen tekemisellä mahdollistamme Venäjän sotimista, on ukrainalaisille liikaa” vetoaa Eerik Vikman Elokapinasta päättäjiin.

Elokapina vetoaa etenkin Harakkaan ja Tuppuraiseen, joilla on liikenteestä ja valtion omistajanohjauksesta vastaavina ministereinä mahdollisuus tehdä ratkaisevia, välttämättömiä päätöksiä, joilla hidastetaan sekä Venäjän hyökkäyssotaa että ilmastokriisiä. Harakka ja Tuppurainen voisivat määrätä VR:n lopettamaan venäläisten fossiilien kauttakulkuliikenteen heti. 

Ministerit on kutsuttu paikan päälle Koverhamin sataman eteen keskustelemaan heille esitetyistä vaatimuksista ja Suomen mahdollisuuksista toimia nykyisessä tilanteessa oikein. Elokapina odottaa ministereiltä vastausta siihen, miksi he eivät ole ryhtyneen nopeampiin toimiin ihmishenkien pelastamiseksi, ja miksi kauppasopimusten annetaan hidastaa tarvittavia toimia tilanteessa, jossa Venäjä itse ei kunnioita mitään sopimuksia.


Aiempi tiedotteemme Koverharin sataman blokkauksesta:
https://elokapina.fi/news/press-release/2022/04/12/hangon-satama-tiedote/

Kuvia lehdistön käyttöön:
https://photos.elokapina.fi/s/2bpw9orjpu/12-4-2022

Yhteydenotot ja haastattelupyynnöt: 
[email protected]