Poliisi on aloittanut kiinniotot Elokapinan mielenosoituksessa UPM:n Kymin sellutehtaalla. Kiinniotot on aloitettu junanraiteisiin lukittautuneista aktivisteista.

”Reaktiot ovat olleet monenlaisia. Jotkut paikalliset ovat antaneet meille leipää ja virvoitusjuomia. Toiset ovat olleet vihaisia. Uskomme kuitenkin, että selluteollisuuden nykymeno on vahingollista kaikille, jos yhtiöiden johtoa ei oteta lukuun”, summaa mielenosoittaja Ulla Laukkanen päivän kulkua.

Samalla uruguaylaiset ympäristöaktivistit ovat aloittaneet noin klo 18.30 Suomen aikaan mielenosoituksen UPM:n uudella Paso de los Torosin sellutehtaalla. Elokapina ja uruguaylaiset aktivistit tukevat toinen toistensa vaatimuksia.

Uruguaylaiset aktivistit vaativat, että UPM:n pitää kohtuullistaa vedenkäyttöään ja alkaa maksaa siitä. UPM:n plantaasit ja sellutehtaat kuluttuvat suuret määrät vettä vesikriisistä kärsivässä maassa. Lisäksi aktivistit vaativat, että UPM lopettaa eukalyptusplantaasien laajentamisen Uruguayssa ja että UPM:n tehtaiden ja sellusataman verovapaus poistetaan.

Katso Elokapinan ja uruguaylaisten aktivistien yhteistä striimiä: Facebookissa ja Twitterissä

Katso Elokapinan mielenosoituksen vaatimukset aikaisemmasta tiedotteestamme.

Kuvia median käyttöön kootaan tänne: https://subscribe.elokapina.fi/links/OJzwETn5Y/FkIaFZ4AR/4mM3NglYE/lWz8V2G4g