Metsäliike, Elokapina ja Luontoliiton metsäryhmä järjestävät tänään klo 8.30 alkaen Helsingin Pikku-Finlandialla mielenosoituksen. Mielenosoittajien mukaan Pikku-Finlandialla järjestettävä No Bullshit -tapahtuma avustaa metsäjätti UPM:ää viherpesussa.

No Bullshit on valtion innovaatiorahoituskeskus Business Finlandin ja elinkeinoelämän eri järjestöjen järjestämä yritysvastuutapahtuma, joka tarjoaa yritysjohtajille puheohjelmaa ja keskusteluita vastuullisuudesta.

UPM on yksi tapahtuman kumppaneista. Yhtiö on esimerkiksi päässyt mainostamaan tapahtuman viestintäkanavissa omia vastuullisuushankkeitaan.

”Yritysvastuun tositapahtuman” kumppanina viherpesun huippuosaaja

Viher- tai vastuullisuuspesu tarkoittaa harhaanjohtavaa viestintää yrityksen ekologisuudesta tai vastuullisuudesta.

Mielenosoittajien mukaan UPM on tunnettu viher- ja vastuullisuuspesijä. Yhtiön mainoskampanja oli keväällä ehdolla vuoden 2022 törkeimmäksi viherpesuksi Greenpeacen Vuoden huiputus -kisassa. Greenpeace perustelee, että kestävällä tulevaisuudella maalaileva UPM jää toistuvasti kiinni hakkuuaikeista uhanalaisten lajien elinympäristöissä ja metsäsertifioinnin vaatimusten rikkomuksista.

- Luontokatoa ja ilmastokriisiä pahentava sellujätti päästetään esiintymään yritysvastuutapahtuman ”esimerkillisenä” kumppanina. Mitä muuta tämä on kuin viherpesua? UPM on ”benchmark” hintavissa ja näyttävissä viherpesukampanjoissa, ei vastuullisuudessa, sanoo Jakob Wartiovaara Pikku-Finlandian ulkopuolella.

Mielenosoittajien mukaan UPM ei ole onnistunut yhteiskunnallisessa vastuullisuudessa yhtään paremmin.

- UPM:n Suomen tehtailla nähtiin viime vuonna maamme historian pisin lakko, kun yhtiö irrottautui muun metsäteollisuuden mukana työehtosopimusjärjestelmästä ja yritti kaventaa työntekijöiden oikeuksia. Uruguayssa yhtiön valtava uusi sellutehdas uhkaa paikallisten vesivaroja kuivuuden keskellä, Wartiovaara jatkaa.

Sellujätit lobbaavat EU:ssa kertakäyttökulttuurin puolesta

Mielenosoitus on osa tiistain aikana tapahtuvaa Euroopan laajuista mielenosoitusta kertakäyttötuotteiden vähentämisen puolesta. Lukuisten eurooppalaisten metsäjärjestöjen mukaan UPM ja muut sellujätit yrittävät vesittää EU:n ympäristön kannalta edistyksellistä pakkausasetusehdotusta.

- Metsäjätit lobbaavat sen puolesta, että pakkausjätettä ei vähennettäisi, jotta heidän liiketoimintansa jatkaisi kasvuaan. Emme tarvitse lisää ilmastoa kuumentavia ja kertakäyttökulttuuria pönkittäviä sellupakkauksia. Sen sijaan pakkausmateriaaleja on vähennettävä mahdollisimman paljon ja muovituotteita on korvattava uudelleen käytettävillä tuotteilla, tiivistää Otso Piitulainen Luontoliiton metsäryhmästä.

Verorahat parempaan käyttöön

Mielenosoitus on rauhanomainen. Aktivistit ovat pystyttäneet Pikku-Finlandian eteen ”Viherpesun infopisteen”, josta käsin he keskustelevat tapahtuman osallistujien kanssa viherpesusta ja UPM:n toiminnasta. Mielenosoittajat keskustelevat mielellään myös tapahtuman järjestäjien kanssa.

- Business Finlandille on varattu yli 100 miljoonaa euroa julkista rahaa valtion tuoreessa talousarvioesityksessä. Uskomme, että verorahoille on parempaakin käyttöä, kuin suuryritysten viherpesun mahdollistaminen, kertoo Metsäliikkeessä mukana oleva Anne Suurhasko.

Suurhasko lähettää terveisensä tapahtuman järjestäjille:

- Viime vuonna No Bullshitin kumppanina kunnostautui fossiilienergiayhtiö ja kovaksi keitetty viherpesijä ST1. Toivomme, että tapahtuma valitsee kumppaninsa paremmin jatkossa.

Kuvia mielenosoituksesta median käyttöön koostetaan tänne: https://photos.elokapina.fi/s/rmnetffhkz/metsakapina-2023


Kuvat lehdistölle

Yhteydenotot: [email protected]