Elokapinan mielenilmaus katkaisi liikenteen Tampereella Satamakadun ja Hämeenpuiston risteyksessä tänään iltapäivällä noin klo 14. Arviolta 50 mielenosoittajaa vaati hallitukselta ilmastokriisin vaatimia toimia. Poliisi saapui paikalle n. klo 14.25 ja mielenosoitus sujuu rauhallisesti.

“Kuten tuore IPCC-raportti osoittaa, meillä on jo todella kova kiire tehdä tarvittavat ilmastotoimenpiteet. Koko Suomi tarvitsee nyt nopeita ilmastotoimia ja siksi olemme osoittamassa mieltä tänään täällä Tampereella”, kommentoi Elokapinan mielenosoitukseen osallistunut Venla Maijanen.

Kansainvälisen ilmastopaneeli IPCC:n tuore raportti alleviivaa nopeiden ilmastotoimien välttämättömyyttä. Ilmasto lämpenee 1,5 astetta todennäköisesti jo vuoteen 2030 mennessä. Nykyisillä päästövähennyksillä olemme menossa kohti ihmisille tuhoisaa kolmen asteen lämpenemistä. Ilmastokriisi ja luontokato ovat jo kuluneena kesänä tuntuneet tappavina helteinä ja tulvina myös pohjoisella pallonpuoliskolla.

Toimiakseen tilanteen edellyttämällä tavalla hallituksen on aloitettava säännöllinen valtiollinen kriisitiedostus ja julistettava ilmastohätätila. Suomen on lopetettava ilmaston kuumentaminen omalta osaltamme niin pian kuin mahdollista, vuoteen 2025 mennessä. Päätöksenteon nopeuttamiseksi hallituksen on kutsuttava koolle tutkijoiden informoima, kansalaisista satunnaisotannalla valittu kansalaisfoorumi. Voit lukea lisää Elokapinan vaatimuksista täällä.

Elokapina järjesti kesäkuussa Helsingissä sarjan mielenosoituksia, joissa vaadittiin Suomen hallitukselta välittömiä ja välttämättömiä päästövähennyksiä. Hallitus ei ole vastannut vaatimuksiin osoittaakseen ottavansa käynnissä olevan ilmastokriisin vakavasti.

Elokapina vaatii, että myös Suomen kunnat ja kaupungit, kuten Tampere, osaltaan luopuvat fossiilisten polttoaineiden käytöstä, suojelevat alueensa hiilinieluja ja luonnon monimuotoisuutta, sekä lopettavat ylikulutuksen.

Elokapinan mielenosoittajat ympäri Suomen ovat sitoutuneet harjoittamaan väkivallatonta kansalaistottelemattomuutta protestoidakseen riittämättömiä ilmastoimia. Elokapina on osa kansainvälistä Extinction Rebellion -liikettä, joka yrittää herättää valtaapitävät pysäyttämään kuudennen massasukupuuton etenemisen, sekä minimoimaan ilmasto- ja ympäristökriisin aiheuttamien joukkokuolemien ja sosiaalisen romahduksen riskin. Syksyn COP26-ilmastoneuvotteluiden edellä kansainvälinen liike pyrkii aktivoimaan suuren yleisön vaatimaan parempaa ilmastopolitiikkaa.

Yhteydenotot:

Kuvia aktiosta