Metsäliikkeen mielenosoittajat ovat maanantain ja sunnuntain välisenä yönä palanneet keskeyttämään Metsähallituksen hakkuut Aalistunturin eteläpuolella Kolarissa. Mielenosoittajat ovat kävelleet Aalistunturin yli ja pystyttäneet leirin hakkuutyömaalle.

Metsäliike vaatii Metsähallitusta luopumaan kaikista hakkuista kansallispuistoesityksen alueella, kunnes alueen suojeluesitykset on käsitelty ympäristöministeriössä. Mielenosoittajat vetoavat myös ympäristöministeriöön Aalistunturin suojelualueen laajentamisen ja kansallispuiston pikaisen perustamisen puolesta. Metsäliike koostuu Elokapinan Metsäkapinan, Luonto-Liiton metsäryhmän ja Greenpeacen aktiiveista sekä yksityishenkilöistä.

Edellisen kerran mielenosoittajat hiihtivät Aalistunturin eteläpuolelle tarkoituksenaan keskeyttää hakkuut lauantaina 21. tammikuuta alkuillasta. Poliisi esti mielenosoittajien pääsyn hakkuualueelle. Tätä ennen ryhmä keskeytti Metsähallituksen hakkuut sunnuntain ja maanantain vastaisena yönä 16. tammikuuta estämällä liikenteen hakkuualueelle. Poliisi purki mielenosoittajien leirin tiistai-iltana ja otti kiinni seitsemän rauhanomaista mielenosoittajaa ja yhden sivullisen.

“Metsähallitus vaatii meiltä noin 30 000 euron vahingonkorvauksia hakkuiden keskeyttämisestä. Luonnon tuhoamisen ei pitäisi olla laillista eikä luonnon puolustamisen laitonta. Meitä on täällä alle 20 hengen ryhmä tekemässä sitä, mitä valtion pitäisi tehdä. Suomi on sitoutunut YK:n tavoitteeseen suojella 30 prosenttia maa- ja merialueiden pinta-alasta, mutta samalla valtio heikentää hakkuilla luontoarvoja ja suojelun toteutumisen edellytyksiä”, toteaa mielenosoittaja Ida Korhonen.

Metsähallitus on jatkanut 400 hehtaarin harvennushakkuita Aalistunturilla siitä huolimatta, että paikallisten luonnonsuojeluyhdistysten tekemän toimenpidekieltohakemuksen käsittely on kesken hallinto-oikeudessa. Aalistunturin luonnonsuojelualueen laajennusesitystä ei olla myöskään ehditty vielä käsitellä ympäristöministeriössä.

Aalistunturin mielenosoitusten myötä myös kansainvälisissä medioissa on kyseenalaistettu Suomen metsäpolitiikan kestävyyttä.

Metsäliike kutsuu Metsähallituksen edustajia pikimmiten yhteiseen keskusteluun Aalistunturin tilanteesta sekä valtion metsien tulevaisuudesta.

Kuvia median käyttöön koostetaan tänne: https://photos.elokapina.fi/s/2jmufcvr1j/arojpzi1iq5pnatc

Edelliset tiedotteet Aalistunturin mielenosoituksesta ovat saatavilla täällä:

21.1. https://elokapina.fi/news/press-release/2023/01/21/hakkuiden-keskeytykset-jatkuvat/

18.1. https://elokapina.fi/news/press-release/2023/01/18/aalistunturilla-vapautettu/

16.1. https://elokapina.fi/news/press-release/2023/01/16/metsaliike-osoittaa-mielta-aalistunturilla/

Tapaus mediassa:

22.1. Yle: Mielenosoittajat palasivat Aalistunturille ja aikovat jälleen keskeyttää hakkuut https://yle.fi/a/74-20014023

20.1. Der Spiegel: Europas nördlichste Klimablockade – bei minus zehn Grad im Schnee

19.1. Lapin kansa: Aktivistit eivät pyri enää Aalistunturin alueelle – “Luonnonsuojelijana minulle ei ole väliä, tuleeko sinne kansallispuisto vai esimerkiksi iso luonnonsuojelualue”

18.1. Yle: ”Onhan tässä moni aiemminkin putkassa ollut” – uudelleen kiinnijääminen ei pelota Aalistunturin Elokapina-aktivisteja https://yle.fi/a/74-20013470

17.1. Yle: Metsäliikkeen aktivistien mielenilmaus jatkuu Aalistunturilla – “Olemme paikalla niin kauan, että hakkuu-uhka poistuu” https://yle.fi/a/74-20013259

Yhteystiedot: