Elokapina katsoo Marinin hallituksen epäonnistuneen riittävissä ilmastotoimissa ja vaatii ilmastohätätilan julistamista. Tällä hetkellä 200 mielenosoittajaa on katkaissut liikenteen Helsingin Unioninkadulla Varsapuistikon kohdalla. Kyseessä on osa Extinction Rebellionin kansainvälistä kapina-aaltoa, ja syksyn aikana vastaavanlaista kansalaistottelemattomuutta nähdään myös ainakin 15 muussa maassa.

Tänään kello 13:00 alkanut Elokapinan Hätäjarrutus-mielenosoitus vaatii ilmastohätätilan julistamista Suomeen. Mielenosoituskulkue lähti etenemään Rautatientorilta kohti Hakaniemeä. Samaan aikaan mielenosoituksen alkamisen kanssa joukko elokapinallisia sulki liikenteen Unioninkadulle asettumalla seisomaan autotielle. Mukana heillä on myös vene, johon osa kapinallisista on lukittautunut kiinni. Päästyään Unioninkadun kohdalle myös mielenosoituskulkue liittyi tiesulkuun. Tiesulun on tarkoitus jatkua huomiseen asti, ellei poliisi pura sitä.

Mielenilmauksella Elokapina tahtoo tehdä ilmastohätätilan näkyväksi katukuvassa ja osoittaa hallitukselle, että sen on toimittava paljon nopeammin. Kahden viikon takaisessa budjettiriihessä ei saatu aikaan järjestelmätason käännettä kestävään suuntaan ja turpeenpolttokin aiotaan vain puolittaa vuoteen 2030 mennessä. Tämä ja kuluneet 30 vuotta riittämättömiä ilmastotoimenpiteitä todistavat, että nykyinen poliittinen järjestelmä on kyvytön tekemään ne valtavat muutokset, joita kiihtyvän ilmasto- ja ympäristökriisin pysäyttäminen Suomen osalta vaatii.

Elokapina eli Extinction Rebellion Finland on kansanliike, joka käyttää väkivallatonta kansalaistottelemattomuutta yrittäessään pysäyttää kuudennen massasukupuuton etenemisen sekä minimoidakseen ilmasto- ja ympäristökriisin aiheuttaman sosiaalisen romahduksen riskin.

Liike vaatii 1) Suomen hallitusta kertomaan totuuden ilmastokriisistä, julistamaan Suomeen ilmastohätätilan ja aloittamaan tilanteen vakavuuden mukaisen säännöllisen valtiollisen tiedottamisen ilmastokriisin etenemisestä. 2) Suomen tulee myös toimia kriisin edellyttämällä tavalla ja vähentää nettopäästöjään 20% nykytasosta joka vuosi tästä eteenpäin, jotta Suomi on hiilineutraali vuonna 2025. Vain näin pysymme linjassa Pariisin ilmastosopimuksen kanssa. 3) Mikäli puolueet ovat kykenemättömiä tekemään elintärkeät järjestelmätason muutokset, on myös perustettava tavallisista kansalaisista satunnaisotannalla valittu, parasta asiantuntijatietoa hyödyntävä Kansalaisfoorumi päättämään oikeudenmukaisista ilmastotoimista.

Mielenosoitus ja tiesulku ovat osa Syyskapinaa, joka jatkuu keskiviikkoon 7.10. asti. Kapinan ajan Kapinakeskuksessa Senaatintorilla järjestetään muun muassa Kansalaisfoorumin toimintaa demonstroiva kansankokous, monenlaista musiikkiohjelmaa sekä perehdytystä Elokapinan toimintaan. Tapahtumissa noudatetaan tämän hetken koronaohjeistuksia.

Yhteystiedot: