Elokapinan mielenosoittajat kerääntyvät tänään tiistaina klo 10 alkaen mielenilmauksiin Helsingissä mm. Mannerheimintielle, Kaivokadulle ja Pohjoisrantaan. Mielenosoitukset järjestetään voimassaolevaa 6 hengen kokoontumisrajoitusta noudattaen. Mielenilmaisut toteutetaan ensisijaisesti niin että mielenosoittajat istuvat yksin ajoradalla.

Mielenilmauksilla Elokapinan mielenosoittajat haluavat osoittaa huolensa siitä, että ilmastotoimet ja päästövähennyspäätökset loistavat poissaolollaan hallituksen puoliväliriihen asialistalta.

Protestilla Elokapina muistuttaa Marinin hallitusta siitä, että Suomen hiilipäästöjen vähenemistahti on aivan liian hidas suhteessa Pariisin ilmastosopimuksen velvoitteisiin, ja että hallituksen nykyiset ilmastotoimet eivät riitä edes Suomen oman 2035-hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseen. Nykypäästötahdilla Suomi ylittää Pariisin sopimuksen hiilibudjettinsa neljässä vuodessa (ks. https://yle.fi/uutiset/3-11667076).

Elokapina vaatii Marinin hallitukselta puoliväliriihessä välittömiä lisäpäästövähennys-päätöksiä ja sosiaalisesti oikeudenmukaista ekologisen jälleenrakennuksen ohjelmaa.

Elokapina moittii hallitusta pelkkään taloudelliseen kestävyysvajeeseen keskittymisestä. Elokapina katsoo että valtion velkasuhteesta kiistely on väärä prioriteetti tilanteessa, jossa kiihtyvä ilmastokriisi ja luontokato ovat uhka ihmissivilisaation jatkuvuudelle, ja Suomi edelleen edesauttaa tilanteen pahenemista.

Mielenilmaisuista on välitetty ennakkotieto Helsingin poliisille. Mielenilmaisuja järjestetään tiistain aikana myös Tampereella.

Elokapina on osa kansainvälistä Extinction Rebellion -liikettä, joka yrittää herättää suuren yleisön vaatimaan valtaapitäviä pysäyttämään kuudennen massasukupuuton etenemisen, sekä minimoimaan ilmasto- ja ympäristökriisin aiheuttaman sosiaalisen romahduksen riskin. Tässä liike käyttää muun muassa väkivallatonta kansalaistottelemattomuutta.

Mielenilmaisujen aihetunniste sosiaalisessa mediassa: #yhdenkapina