Tiedote 31.3.2022, vapaa julkaistavaksi heti

Elokapina palaa kaduille 6.5.2022 alkaen. Toukokuun aikana tapahtuvassa Ylikulutuskapinassa Elokapina järjestää useita mielenilmauksia, joissa tullaan harjoittamaan kansalaistottelemattomuutta monipuolisemmin ja näyttävämmin kuin koskaan.

Mielenilmauksilla Elokapina vaatii hallitusta sisällyttämään kulutusperäiset päästöt Suomen päästövähennystavoitteisiin, sekä luonnonvarojen käytön alentamista kestävälle tasolle.

Tänään, 31. maaliskuuta, on Suomen laskennallinen ylikulutuspäivä. Se tarkoittaa, että suomalaiset ovat kuluttaneet vuoden 2022 osuutensa maailman luonnonvaroista kolmessa kuukaudessa. Suomen hallituksella ei ole sitovia tavoitteita Suomen kulutusperäisten ilmastopäästöjen hillitsemiseksi tai materiaalisen ylikulutuksen vähentämiseksi.

OECD:n mukaan suomalaisten hiilidioksidipäästöistä noin puolet tuotetaan maan rajojen ulkopuolella. Suomen rajojen sisällä syntyviin ilmastopäästöihin  keskittyminen ja muun luonnonvarojen ylikulutuksen huomiotta jättäminen antavat valheellisen kuvan todellisuudesta ja jättävät keinot pysäyttää ilmastokriisin ja luontokadon pysäyttämiseksi puutteellisiksi.

Varakkaimpien elintapaa ylläpidetään tällä hetkellä koko planeetan tulevaisuuden sekä erityisesti alkuperäiskansojen ja kolonialismin vaikutuksista kärsivien väestöjen kustannuksella. Tähän on tultava muutos. Elokapina kutsuu jokaisen mukaan asettumaan näkyvästi nykyistä tilannetta vastaan.

Elokapina on osa kansainvälistä Extinction Rebellion -liikettä, joka yrittää herättää valtaapitävät pysäyttämään kuudennen massasukupuuton etenemisen, sekä minimoimaan ilmasto- ja ympäristökriisin aiheuttamien joukkokuolemien ja sosiaalisen romahduksen riskin.