Tiedote 12.4.2022 Julkaisuvapaa heti

Greenpeacen ja Elokapinan aktivistit ovat estäneet venäläistä hiiltä Hankoon kuljettavan tavarajunan perille pääsyn. Ensimmäisen aktivistiryhmän suljettua Koverharin satamaan vievät raiteet, satamaa lähestynyt hiilijuna joutui pysähtymään noin 50 metrin päähän Koverharin sataman porteista. Junan pysähdyttyä toinen ryhmä aktivisteja kiipesi noin kello 14.15 junan vaunujen kyytiin, ja kolmas ryhmä asettui raiteille junan eteen estäen junan uudelleen liikkeelle lähtemisen. Kolmannen ryhmän elokapinalliset ovat lukittautunut kiinni toisiinsa ja raiteisiin. Satamaan vievällä rataosuudella ei ole matkustajaliikennettä.

Elokapina vaatii, että transito-liikenne eli venäläisen fossiilienergian kauttakulku Suomen läpi lopetetaan heti. Elokapina vaatii Suomea myös irtautumaan kokonaan venäläisestä fossiilienergiasta. Elokapinan mukaan energiankulutusta on samalla vähennettävä.

Suomen läpi kuljetetaan päivittäin junalasteittain venäläistä kivihiiltä, joka on peräisin yli neljän tuhannen kilometrin päästä Siperian Novosibirskistä. Hiili jatkaa matkaansa    Hangon Koverharin ja Porin Tahkoluodon satamien kautta maailmalle, jossa sitä käytetään teräksen valmistukseen. Kyseistä hiiltä tuottavan Sibanthraciten omistaja oligarkki Albert Avdolyan tekee bisnestä myös Venäjän armeijan asevarustaja Rostecin kanssa.

Elokapinallisten mielestä on tuomittavaa ja moraalisesti sietämätöntä, että Suomen valtio, valtionyhtiö VR ja satamaoperaattori KWH Logistics aikovat sallia venäläisen hiilen ja öljyn läpikulkuliikenteen Suomen raiteilla ja satamissa vielä kuukausien ajan. Suomen läpi kulkee vuosittain yli miljoona tonnia venäläistä kivihiiltä Koverharin, Tahkoluodon ja Kokkolan satamien kautta. Tällä Suomi käytännössä tukee taloudellisesti Venäjän hyökkäyssotaa, ja kaupan päälle edistää tuhoisaa ilmaston kuumentamista.

Putinin entinen talousneuvonantaja uskoo, että täydellinen kaasu- ja öljysaarto voisi 1-2 kuukaudessa pakottaa Putinin hallinnon vetäytymään sotatoimista. Näin ollen Suomen toiminnalla on suorat vaikutukset siihen, mitä Ukrainassa tapahtuu lähitulevaisuudessa.

Hangossa mukana oleva Elokapinan aktivisti ja Helsingin yliopiston filosofian professori Thomas Wallgren kuvaa ajatuksiaan tilanteesta: “Venäjän hyökkäyssota tuo karmealla tavalla esiin sodan ja ympäristötuhon kohtalonyhteyden. Jos haluamme lopettaa sodat on meidän lopetettava myös korkean energiankäytön kulttuuri ja elämäntapa.”

Elokapinan aktivisti Nanna Pulkkinen perustelee meneillään olevaa mielenilmausta seuraavasti: “Haluamme osoittaa suomalaisille yrityksille, jotka tällä hetkellä vielä tukevat Venäjän sotakoneistoa ja haikailevat fossiili-investointiensa perään, että mietintäaika on tullut loppuun. Ei voi eikä saa kestää kuukausia, että hallitukset empivät ja yritykset lukevat sopimustekstejä ja pelkäävät oikeustoimien uhkaa, jos bisnekset venäläisten fossiilien kanssa laitetaan pikaisesti poikki. Samaan aikaan Ukrainassa siviilit kärsivät ja Venäjän miehitysjoukot harjoittavat joukkotuhontaa. EU:kin on kieltämässä hiilen tuonnin vasta elokuun lopulla. Meidän on oltava päättäväisempiä. Halutessaan hallitus voisi heti määrätä muun muuassa VR:ää lopettamaan tämän ukrainalaisten asemaa tukaloittavan ja ilmastokriisiä pahentavan toiminnan.”

Junan liikkumisen Koverharin sataman porteilla estävään aktivistiryhmään kuuluva Leo Castrén jatkaa: “Meidän pitää välittömästi lopettaa fossiilienergian tuonti ja läpivienti Venäjältä sekä vähentää energian kulutusta. Nyt on pakko sopeutua. Ukrainalaisten hädän ja kiihtyvän ilmastokriisin takia emme voi asettaa luopumisen ehdoksi sitä, että löydämme ensin jostain muualta korvaavan määrä fossiilisia.”

“Hiilen läpikulkuliikenne meidän rautateillämme ei ole huoltovarmuusasia, jonka lopettamiseen ja logistiikan uudelleen järjestelyyn tarvitaan kuukausia. Se on Venäjän valtion sotakassan lihottamista ja tietysti myös ilmastokriisin pahentamista. Molemmat ovat rikollista toimintaa”, lisää raiteille lukittautuneeseen ryhmään kuuluva Aurora Blomberg.

Viikonloppuna huoltovarmuuskeskuksen totesi johtajansa, että Suomen huoltovarmuus ei ole riippuvainen Venäjästä ja sieltä tulevasta raideliikenteestä.

Asiantuntijoiden mukaan irtautuminen venäläisestä fossiilienergiasta olisi mahdollista parissa viikossa. Irtautuminen osoittaisi, että poliittinen johtomme omistusohjausministeri Tuppuraisen, liikenneministeri Harakan ja pääministeri Marinin johdolla kantaisi vastuun sanoistaan ja eleistään, ja muuttaisi ne teoiksi. Pääministeri Marin on toistuvasti peräänkuuluttanut Suomelta ja EU:lta irtautumista venäläisestä fossiilienergiasta. Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi sanoi perjantaina 8.4. eduskunnalle pitämässään puheessa jokaisen koulutetun ihmisen tietävän, että fossiilisten polttoaineiden aika on menneisyydessä. Zelenskyn mukaan se, että Venäjä väärinkäyttää energiavarojaan rahoittaakseen aggressiota muita kansoja vastaan, pitäisi olla vahva lisäkannustin nopeuttaa kaikkia tarpeellisia päätöksiä.

Elokapina katsoo, että akuutti energian saatavuuskriisi tulee ratkaista ensisijaisesti vähentämällä ja säännöstelemällä energiankulutusta, sen sijaan, että Venäjälle maksetaan enää senttiäkään fossiilienergiasta “siirtymäaikojen” nimissä.

Elokapina haluaa myös muistuttaa, että Venäjän (ja kaikkien muidenkin) fossiilisista irtautumisen rinnalla on huolehdittava hiilinieluista, ilmastopäästöistä ja monimuotoisuudesta. Hakkuiden lisääminen ja merkittävä lisäys kotimaisen hakkeen ja turpeen polttamiseen pahentaisivat toista olemassaoloamme uhkaavaa kriisiä, eli ekokriisiä, ja johtaisi ojasta allikkoon.


Kuvia lehdistön käyttöön koostetaan tänne: 
https://photos.elokapina.fi/s/2bpw9orjpu/12-4-2022

Yhteydenotot:
media@elokapina.me