Elokapinan aktivistit ovat estäneet juna- ja maantieliikenteen Nesteen Kilpilahdessa sijaitsevalle öljyjalostamolle. Aktivistit ovat lukittautuneet ratapihalla sijaitseviin vetureihin ja junanraiteisiin. Öljyjalostamolle vievät maantiet on tukittu kahdella eri risteysalueelle niin, että maata pitkin tapahtuva liikenne pysähdyksissä kokonaisuudessaan tiistai-iltana kello 18 alkaen. Mielenilmaus on jatkoa tiistaina aamupäivällä Fortumin pääkonttorilla järjestetylle mielenilmaukselle. Molemmat vaativat valtion energiayhtiöitä irtautumaan Venäjän fossiilisista.

Elokapina vaatii, että Nesteen ja muiden valtionyhtiöiden on irtauduttava Venäjän fossiilisista viipymättä. Suomen nykyinen kulutustaso on rakennettu halvan venäläisen fossiilienergian varaan ja Venäjän fossiilikaupan mahdollistaminen rahoittaa Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainassa. Putinin hyökkäys Ukrainaan on paljastanut Euroopan riippuvuuden Venäjän hiilestä, öljystä ja kaasusta.

Hyökkäyksen alusta laskettuna Venäjän sotakoneistoa on tuettu energiakaupalla 59 miljardilla eurolla. Pelkästään Suomeen tuotujen fossiilikuljetusten kokonaisarvo oli jo huhtikuun lopulla 370 miljoonaa euroa. Olennaista on myös, ettei Putinin energiasta irtauduttaessa lisätä turpeenpolttoa ja hakkuita Suomessa taikka osteta fossiilisia polttoaineita muilta autoritaarisilta ja väkivaltaisilta hallinnoilta.

Energian ylikulutus rahoittaa Venäjän sotarikoksia Ukrainassa. Suomen energiayhtiöillä ei ole oikeutta jatkaa sodan tukemista vaan energian ylikulutus on lopetettava.

“Nesteen verkkosivut ovat täynnä kauniita sanoja vastuullisuudesta, kestävyydestä ja ihmisoikeuksista, mutta todellisuudessa yhtiö kiihdyttää ilmastokriisiä ja rahoittaa Venäjän hyökkäyssotaa. Välittääkö Nesteen johto todella ihmisoikeuksista ja vastuullisuudesta vai käyttääkö se kauniita sanoja vain julkikuvansa kiillottamiseen ja myynnin edistämiseen? Miten yritys, jonka päätehtävä on fossiilisten polttoaineiden jalostaminen, voi luoda toiminnalleen kestävät kehykset?” kysyy raiteisiin lukittautunut Elokapinan aktivisti Nanna Pulkkinen.

Neste on ilmoittanut korvaavansa Venäjältä tulevan raakaöljyn heinäkuuhun mennessä muualta tulevalla raakaöljyllä. Korvaavana vaihtoehtona mainitaan muun muassa Norjan brent-öljy. Neste vaikenee kuitenkin siitä, että raakaöljyn spot-markkinoilla, mistä Nestekin öljytuotteensa ostaa, raakaöljyn alkuperämaita ovat esimerkiksi Saudi-Arabia, Yhdistyneet Arabiemiirikunnat ja Yhdysvallat. Nämä fossiilivaltiot jatkavat tai tukevat sotatoimia Jemenissä, jossa on YK:n mukaan käynnissä maailman pahin humanitaarinen kriisi.

“Raakaöljyn ostaminen maailmanmarkkinoilta on Nesteeltä vain eniten huomiota saavan konfliktin – eli Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyksen – kiertämistä. Fossiilisten polttoaineiden käytön jatkaminen on sodan, väkivallan ja ympäristötuhon rahoittamista”, kommentoi Elokapinan edustaja Tellu Loikkanen.

Energiankulutusta on vähennettävä

Elokapinan mukaan fossiilisista irtautuminen ei onnistu, jos nykyinen energian ja luonnonvarojen ylikulutus jatkuu. Suomen energiankulutus kansalaista kohden on EU:n toiseksi korkein ja materiaalinen kulutus on selvästi EU:n korkeimmalla tasolla. On selvää, etteivät Venäjän fossiiliset polttoaineet ole korvattavissa eettisillä ratkaisuilla, jos kulutus säilyy entisellään. Energian kulutusta on vähennettävä huomattavasti kansallisella tasolla.

On myös huomioitava, ettei energian kuluttaminen itsessään jakaannu tasaisesti ihmisten kesken. Teollisuus vie lähes puolet Suomen energiankulutuksesta, kun taas yksilötasolla eniten kuluttavat rikkaat ja korkeimmasta elintasosta nauttivat ihmiset. Nämä erot on otettava huomioon, kun siirrytään pois ylikuluttavan kulttuurin ihannoimisesta kohti oikeudenmukaista ja ihmisoikeuksia kunnioittavaa yhteiskuntaa.

Suomi käyttää Euroopan maista eniten rahaa fossiilisten energiamuotojen tukiin. Tähän on tultava muutos. Fossiiliteollisuuden tukeminen ja ylikulutuskulttuuri ovat tulleet tiensä päähän. Kysymme yritysten johtajilta ja kaikilta kuulijoilta: onko fossiiliteollisuuden varaan rakennetun ylikulutuskulttuurin ylläpitäminen mielekästä, kun se rahoittaa suoraan autoritaarisia hallintoja, jotka polkevat ihmisoikeuksia ympäri maailmaa? Välittääkö Suomen hallitus siitä, että valtio-omisteiset yhtiöt kiihdyttävät ilmastokriisiä ja ylläpitävät sortavaa maailmanjärjestystä?

Elokapinan Ylikulutuskapina vaatii ylikulutuksen laskemista kestävälle tasolle

Mielenosoitus on osa Elokapinan 6.5.–21.5. tapahtuvaa Ylikulutuskapinaa, jonka aikana toteutetaan useita eri mielenosoituksia ympäri Suomen. Ylikulutuskapinassa vaaditaan kulutusperäisten päästöjen sisällyttämistä Suomen päästövähennystavoitteisiin sekä luonnonvarojen ja energian ylikulutuksen laskemista kestävälle tasolle. Elokapina vaatii, että energian ylikulutus lopetetaan.

Suomen ylikulutuspäivä oli tänä vuonna 31. maaliskuuta. Se tarkoittaa, että siihen mennessä Suomen asukkaat olivat kuluttaneet vuoden 2022 osuutensa maailman luonnonvaroista. Tästä huolimatta Suomen hallituksella ei ole sitovia tavoitteita kulutusperäisten ilmastopäästöjen hillitsemiseksi tai luonnonvarojen ylikulutuksen lopettamiseksi. Elokapina vaatii tähän muutosta toukokuun Ylikulutuskapinassa.

Kuvia lehdistön käyttöön koostetaan tänne: https://photos.elokapina.fi/s/71q1i7n2k1/ylikulutuskapinan-mediakuvat

Yhteydenotot ja haastattelupyynnöt: [email protected]