Elokapina vaatii Marinin hallitukselta, että se julistaa Suomeen ilmastohätätilan ja alkaa noudattaa allekirjoittamaansa Pariisin ilmastosopimusta. Tämän takia joukko mielenosoittajia pysäytti liikenteen Helsingin Unioninkadulla viideksi tunniksi. Tiesulun rauhanomaisuudesta huolimatta poliisi käytti toistuvasti pippurisumutetta paikallaan istuvia mielenosoittajia vastaan.

Tänään kello 13:00 joukko Elokapinan protestoijia pysäytti liikenteen Unioninkadulla Varsapuistikon kohdalla asettumalla istumaan ajoradalle. He toivat mukanaan myös veneen, johon osa heistä lukittautui kiinni. Samaan aikaan järjestettiin Hätäjarrutus-mielenosoituskulkue, jotka lähti liikkeelle Rautatientorilta kohti Hakaniemeä, mutta Unioninkadun kohdalla pysähtyi ja liittyi tiesulkuun. Paikalla oli yhteensä noin 200 ihmistä.

Poliisi antoi poistumiskäskyn kello 14:25, mutta noin puolet mielenosoittajista kieltäytyi noudattamasta sitä. Poliisi ryhtyi purkamaan sulkua kantamalla mielenosoittajia tien sivuun ja ottamalla heitä kiinni, mutta kesken kiinniottojen mielenosoittajat levittäytyivät Unioninkadun ja Kaisaniemenkadun risteykseen, estäen liikenteen Kaisaniemenkadulla. Mielenosoitus pysyi koko ajan väkivallattomana, eikä autoliikenne ruuhkautunut. Kymmenen minuutin kuluessa levittäytymisestä poliisi otti käyttöön pippurisumutteen ja suihkutti mielenosoittajia useita kertoja lähietäisyydeltä aiheuttaen voimakkaita oireita noin kymmenelle ihmiselle. Poliisi myös esti veden antamisen joillekin suihkutetuista.

Tiesulusta avattiin ensin Kaisaniemenkadun osuus, mutta Unioninkatu pysyi suljettuna melkein kello 18 asti. Mielenosoitus päättyi, kun viimeiset tiellä istuneet otettiin kiinni, ja kesti siis yhteensä noin viisi tuntia. Kiinniotettuja mielenosoittajia on viimeisimpien tietojen mukaan yhteensä 51. Elokapina pitää poliisin käyttämiä voimakeinoja kohtuuttomina ja epätarkoituksenmukaisina, ja sumutteen käyttö on jo tuomittu laajasti sosiaalisessa mediassa. Suihkutettujen ja kiinniotettujen joukossa oli myös useita alaikäisiä.

Elokapina katsoo Marinin hallituksen epäonnistuneen syyskuun budjettiriihessä riittävän konkreettisissa ilmastotoimissa. Järjestelmätason muutosta kestävään suuntaan ei tapahtunut, ja turpeenpoltto aiotaan vain puolittaa vuoteen 2030 mennessä. Tosiasiassa Suomen pitäisi lähes kolminkertaistaa nykyinen päästöjen vähentämistahti ja yhtäaikaisesti kasvattaa hiilinielujamme, jotta ehdimme kansallisten päästöjemme osalta Pariisin ilmastosopimuksen 1,5 asteen uralle. Tämän vuoksi Elokapina pyrkii tiesulun avulla tekemään ilmastohätätilan näkyväksi katukuvassa ja vaatii hallitusta toimimaan nopeammin.

Elokapina eli Extinction Rebellion Finland on kansanliike, joka käyttää väkivallatonta kansalaistottelemattomuutta yrittäessään pysäyttää kuudennen massasukupuuton etenemisen sekä minimoidakseen ilmasto- ja ympäristökriisin aiheuttaman sosiaalisen romahduksen riskin.

Liike vaatii 1) Suomen hallitusta kertomaan totuuden ilmastokriisistä, julistamaan Suomeen ilmastohätätilan ja aloittamaan tilanteen vakavuuden mukaisen säännöllisen valtiollisen tiedottamisen ilmastokriisin etenemisestä. 2) Suomen tulee myös toimia kriisin edellyttämällä tavalla ja vähentää nettopäästöjään 20% nykytasosta joka vuosi tästä eteenpäin, jotta Suomi on hiilineutraali vuonna 2025. 3) Mikäli puolueet ovat kykenemättömiä tekemään elintärkeät järjestelmätason muutokset, on myös perustettava tavallisista kansalaisista satunnaisotannalla valittu, parasta asiantuntijatietoa hyödyntävä Kansalaisfoorumi päättämään oikeudenmukaisista ilmastotoimista.

Mielenosoitus ja tiesulku ovat osa Syyskapinaa, joka jatkuu keskiviikkoon 7.10. asti. Syyskapina kuuluu Extinction Rebellionin kansainväliseen kapina-aaltoon, ja syksyn aikana vastaavanlaista kansalaistottelemattomuutta nähdään myös ainakin 15 muussa maassa.

Yhteystiedot:

Lehdistökuvia