Elokapinan seitsemän päivää jatkunut mielenilmausten sarja siirtyy tänään keskiviikkona klo 16 Säätytalolle, jossa hallitus pitää iltakoulua ilmasto- ja ympäristökysymyksistä. Mielenilmauksessa vaaditaan, että hallitus aloittaa säännöllisen ilmastokriisiviestinnän ja julistaa ilmastohätätilan. Rauhalliseen mielenosoitukseen odotetaan yli sataa mielenosoittajaa.

Elokapina saapuu paikalle kohdatakseen Sanna Marinin (sdp.) ja Annika Saarikon (kesk.), jotka puolueineen eivät ole vielä ottaneet kantaa sen vaatimuksiin säännöllisen ilmastokriisitiedotuksen aloittamisesta ja ilmastohätätilan julistamisesta. Elokapinan edustajat aikovat myös paikalla esittää kysymyksiä Marinille ja Saarikolle, joille on välitetty toive tapaamisesta. Mielenosoittajat haluavat tietää, uskooko hallitus tieteen viestin ilmastonmuutoksen kriisiluonteesta, ja jos uskoo, miksei sitä kohdata ja siitä tiedoteta kriisinä.

Elokapina haluaa esittää seuraavat kysymykset Marinille ja Saarikolle:

• Aiheuttaako ilmastokriisi mielestänne jo nyt liikaa kärsimystä ja hätää maailmalla, erityisesti lapsille?
  • Onko tilanteessa mielestänne kyse hätätilasta?
  • Aiotteko aloittaa kriisiviestinnän tilanteesta ja julistaa ilmastohätätilan, jotta ilmastotekoja saadaan nopeutettua?

“Viimeksi tänään saimme lukea uutisista entistä huolestuttavampia tietoja ilmastokriisin etenemisestä IPCC:n vuodetusta raportista. Siksi saavuimme tapaamaan hallitusta - erityisesti Marinia ja Saarikkoa. Heillä on keskeinen valta päättää siitä, toimiiko Suomi nyt nykyisten ja tulevien sukupolvien kärsimyksen vähentämiseksi vai ei”, sanoo Elokapinaa paikan päällä edustava Anton Keskinen.

Viime päivinä Vasemmistoliiton Jussi Saramo sekä Vihreiden Emma Kari ovat esittäneet tukensa Elokapinan vaatimuksille kriisiviestinnän aloittamisesta ja ilmastohätätilasta. Myös ilmasto- ja ympäristöministeri Krista Mikkonen on ilmaissut olevansa pitävänsä vaatimuksia hyvinä. He eivät kuitenkaan ole julkisesti kommentoineet Elokapinan muita vaatimuksia hiilineutraaliudesta 2025 ja ilmastokansalaisfoorumin perustamisesta Suomeen.

Tänään uutistoimisto AFP:lle vuodetun uuden kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n raportin mukaan ilmastonmuutoksesta joutuvat epäsuhtaisesti kärsimään eniten ne, jotka ovat siitä vähiten vastuussa. Kehittyviin maihin kohdistuu entistä suurempi äärilämpötilojen, vedenpuutteen ja nousevien merenpintojen uhka.

Jos lämpötilat nousevat esiteolliseen aikaan verrattuna kaksi astetta 1,5 asteen sijaan, raportin mukaan 420 miljoonaa ihmistä enemmän altistuu äärimmäisille, mahdollisesti hengenvaarallisille lämpöaalloille. Lisäksi kymmeniä miljoonia ihmisiä lisää on vaarassa nähdä nälkää vuoteen 2050 mennessä, jos ilmaston lämpenemistä kiihdyttäviä päästöjä ei vähennetä nopeasti.

Säätytalon mielenosoitus on osa Elokapinan viime viikolta asti jatkuneiden mielenilmausten sarjaa. Viime viikon torstaina Elokapinan aktivistit sulkivat liikenteen Mannerheimintiellä Pikkuparlamentin edessä. Kadunvaltaus jatkui yön yli, minkä jälkeen se siirtyi Unioninkadulle ja jatkui siellä läpi viikonlopun. Sunnuntaina mielenosoittajat jälleen katkaisivat Mannerheimintien, minkä seurauksena poliisi otti kiinni 117 ja purki sekä Mannerheimintien että Unioninkadun valtaukset.

Viime viikon keskiviikosta asti Senaatintorilla sijainnut, kaikille avoin Kapinakeskus on paikalla edelleen. Kapinakeskuksessa järjestetään koulutuksia, puheita ja muuta ohjelmaa.

Kuvat lehdistölle

Yhteystiedot ja haastattelupyynnöt: [email protected]