Lehdistötiedote 2.10.2021 Vapaa julkaistavaksi heti

Lauantaina 2.10.2021 Elokapina toteuttaa Veriprikaati-nimisen taideperformanssin osana Syyskapinaa.

Kulkue lähtee Ylioppilasteatterilta lauantaina 2.10. klo 12.30. Reitti: Kolmen Sepän Patsas – Aleksanterinkatu – Keskuskatu – Pohjoisesplanadi – Esplanadin puisto – Runebergin patsas – Kluuvikatu – Aleksanterinkatu – Kolmen Sepän Patsas – Mannerheimintie – Amos Rexin sisäpiha – Mannerheimintie – Eduskuntatalon nurmialue – Pohjoinen Rautatienkatu – Mannerheimintie – Postikatu – Asema-aukio – Kaivopiha.

Veriprikaati on rauhanomainen, performatiivinen kulkue, jonka konsepti on kotoisin Iso-Britanniasta (Red Rebel Brigade). Äänetön kulkue kulkee hitaasti noin kolmen tunnin ajan Helsingin keskustassa. Veriprikaati tunnustaa ilmastokriisin uhkana olemassaolollemme. Se viestii globaalista ympäristö- sekä ilmastohätätilasta ja levittää kulkiessaan myötätuntoa kaikkea elävää kohtaan. Kulkueen elokapinalliset ovat pukeutuneet punaisiin asuihin, jotka symboloivat ekokatastrofiin liittyvää kuolemaa, kuten massasukupuuttoja. Kulkueeseen osallistuu 20 esiintyjän lisäksi myös tukijoukkoja. Kulkueen jaettu elekieli kertoo yhteydestämme toisiimme ja muihin lajeihin.

Veriprikaati ilmentää ympäristökriisiin liittyviä surun, kivun ja tuskan sekä myös toivon, myötätunnon, rakkauden ja rauhan tunteita. “Viime kesän äärisääilmiöt ovat vaikeuttaneet ilmastoahdistusta. Koen että ahdistus on muutosvoimainen tunne; taiteen keinoin voin käsitellä sitä ja muita ympäristökriisiin liittyviä tunteita. Kesän jälkeen olen kaivannut entistä enemmän yhteisöä, jonka kanssa yhdessä ilmaista näitä tunteita ja tässä sen voi tehdä kauniissa, hiljaisessa kulkueessa.” kuvailee Jaana Lahti Helsingistä, yksi performanssin esiintyjistä.

Syyskapina on kymmenen päivää kestävä mielenilmaus, jossa Elokapina vaatii hallitusta julistamaan Suomeen ilmasto- ja ympäristöhätätilan. Sen myötä hallituksen on ryhdyttävä välittömästi hätätilannetta vastaaviin konkreettisiin toimiin, joilla Suomen luonnonvarojen ylikulutus ja päästöt lasketaan muutamassa vuodessa ekologisesti kestävälle tasolle. Syyskapina tapahtuu useissa eri sijainneissa Helsingin keskustassa ja sen ulkopuolella 29.9.–8.10.2021.

Elokapina on osa kansainvälistä Extinction Rebellion -liikettä, joka yrittää herättää valtaapitävät pysäyttämään kuudennen massasukupuuton etenemisen, sekä minimoimaan ilmasto- ja ympäristökriisin aiheuttamien joukkokuolemien ja sosiaalisen romahduksen riskin.

Kuvia lehdistön käyttöön koostetaan tänne: https://photos.elokapina.fi/s/238suho7mr/elokapinan-syyskapina-2021-lehdistokuvat

Yhteystiedot: [email protected]