Elokapinan mielenilmaus on käynnissä Helsinki-Vantaan lentokentällä lauantaina 7.5. kello 15 alkaen. 50 henkilöä on estänyt kulun turvaporteista turvatarkastukseen terminaalissa T2. Lisäksi paikalla on tukimielenosoitus lentokentän ulkopuolella.

Väkivallaton ja rauhanomainen mielenosoitus ei kohdistu yksityishenkilöihin vaan lentoliikenteeseen, yrityksiin ja poliittisiin päättäjiin. Samanlaista toimintaa ei olla koskaan ennen tehty Suomessa. Mielenilmauksellaan Elokapina vaatii Suomen hallitukselta, että suomalaisten koti- ja ulkomaan lentojen ja Finnairin kaikki ilmastopäästöt tulee sisällyttää Suomen päästövähennystavoitteisiin. Toisena vaatimuksena on, että Suomen lentoliikennettä ja Finnairin lentoja vähennetään huomattavasti.

Lentäminen on epätasa-arvon ja luontoa hävittävän yhteiskuntamme ylikulutuksen yhteennivoutunut huipentuma. Suomalaiset lentävät henkeä kohden eniten maailmassa, ja lentoliikenne ja sen ilmastopäästöt uhkaavat jatkaa huimaa kasvuaan.

Elokapina huomauttaa, että lentoliikenteen edullisuus ja siihen kannustaminen ovat poliittisen toiminnan ansiota eikä kansalaisyhteiskunnan tahtotila, sillä kansainvälisistä lennoista tai lentopolttoaineista ei makseta vieläkään lainkaan veroa, vaikka lentoveroa ajavan kansalaisaloitteen on allekirjoittanut yli 54 000 suomalaista. ​​Valtio myös tuki koronaelvytyksessä Finnairia sadoilla miljoonilla ilman päästövähennysvaatimuksia. Valtionyhtiö Finnair normalisoi hupilentoja massiivisella mainonnalla sekä johtaa ihmisiä harhaan lentämisen ympäristötuhoista päästölaskentatempuilla ja kompensaatiokeinottelulla. Kompensoimiseen nyt käytettävät hiilinielut tarvitaan sellaisinaan hiilidioksidin poistamiseen ilmakehästä, Elokapinasta todetaan.

Lentäminen on niin Suomen sisäisesti kuin globaalisti räikeä luokka- ja varallisuuskysymys. Vuonna 2018 vain 11 % maailman ihmisistä lensi lentokoneella, ja eniten lentävä 1 % aiheutti puolet kaikista lentämisen hiilidioksidipäästöistä. Suomen sisällä rikkaimpien liikkumisen päästöt ovat neljä kertaa niin suuret kuin köyhimpien. Suomalaisten lennoista pääosa tehdään vapaa-ajalla ulkomaille, huvin ja elämysten vuoksi.

“Usein lentävät rikkaat tai varsinkaan harvoin lentävät pienempituloiset ihmiset eivät ole pääsyyllisiä lentämisen aiheuttamaan ekokatastrofin kiihtymiseen. Yksilöiden lentohäpeästä tulee päästä ongelman ytimeen. Valtiot ja yritykset ovat tehneet lentämisestä keinotekoisen halpaa ja houkuttelevaa suhteessa muihin liikkumismuotoihin. Tarjouslennon Lontooseen voi saada kympillä, samalla rahalla ei pääse junalla edes Tampereelle”, kommentoi mediayhteyshenkiö Aliisa Maunula.

“Hyväosaiset tuhlaavat lentämällä suhteettomasti maailman energiaresursseja ja kuumentavat ilmastoa yhä kiihtyvissä määrin. Samaan aikaan lentämisen tuhoista kärsivät eniten ne, jotka lentävät vähiten. Ne, joiden kodit jo huuhtoutuvat, ja joiden sadot jo korventuvat ilmastokriisin keskellä”, avaa mielenilmauksen syitä Aki Saariaho.

Mielenosoitus on osa Elokapinan 6.5.-21.5. tapahtuvaa Ylikulutuskapinaa, jonka aikana toteutetaan useita eri mielenosoituksia ympäri Suomen.

Kuvia lehdistön käyttöön koostetaan tänne: