Elokapinan sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ja opiskelijat vaativat, että Suomi kiirehtii kaikista fossiilisista polttoaineista irtautumistaan ja luopuu välittömästi kaikista Venäjän fossiilisista polttoaineista.

Elokapinan sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten sekä opiskelijoiden yhteisöryhmä on kiinnittäytynyt venäläisomisteisen Teboilin bensapumppuihin Helsingin Ruskeasuolla 6.8.2022 klo 13.00. Kiinnittäytymisen ja pumpuille pääsyn estämisen tavoitteena on muistuttaa fossiilisten polttoaineiden ja bensantuotannon osuudesta ilmasto- ja ekokriisin kiihdyttämisessä.

Liikenne on toiseksi suurin kasvihuonekaasujen päästölähde Euroopassa. Lähes kolme neljännestä liikenteen päästöistä tulee maaliikenteestä. Suomessa ajetaan autolla enemmän kuin EU:ssa keskimäärin. Autoilun on siis vähennyttävä etenkin kaupungeissa. Lisäksi juuri Venäjältä ostettu öljy tukee Venäjän aloittamaa hyökkäyssotaa Ukrainassa. Sota on suuri humanitäärinen kriisi: niin Ukrainassa olevien kuin maasta paenneiden ihmisten inhimilliseen hätään vastataan juuri sosiaali- ja terveyspalveluissa.

Fossiilisten polttoaineiden käytöllä on kiistaton yhteys ilmaston kiihtyvään lämpenemiseen. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset nostavat esiin ilmastokriisin myös terveyskriisinä. Tänä vuonna julkaistussa hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin eli IPCC:n raportissa todetaan, että ilmastoon liittyvät sairaudet, ennenaikaiset kuolemat, aliravitsemuksen kaikki muodot sekä riskit mielenterveydelle ja hyvinvoinnille ovat lisääntymässä.

“Ilmastonmuutoksesta epätasa-arvoisimmin kärsivät ihmisryhmät ovat jo valmiiksi sosiaali- ja terveyspalveluita eniten tarvitsevia yhteiskunnan huono-osaisia. Farmasian ammattihenkilön lupauksessani olen sitoutunut kohtelemaan kaikkia tasapuolisesti, oikeudenmukaisesti ja kunnioittaen. Samassa lupauksessa olen myös vannonut käyttäväni kaiken tietoni ja osaamiseni tukeakseni palveltavieni terveyttä ja hyvinvointia. Sen takia olen täällä. Kriisin edessä on helppoa vaipua epätoivoon, mutta toiminta on toimiva keino apatiaa vastaan”, toteaa banderollia pitelevä Soile Pyykkö.

Mielenilmauksessa vaaditaan, että hallituksen on sisä- ja ulkopolitiikassaan asetettava etusijalle kaikkein haavoittuvimmissa asemassa olevat ja eniten ekokriisin kiihtymisestä kärsivät ihmisyhteisöt. Näihin kuuluvat mm. vähätuloiset henkilöt ja alkuperäiskansat. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset vaativat nopeampaa ja täydellistä irtautumista fossiilisista polttoaineista. He haluavat nähdä konkreettisen suunnitelman, miten fossiilisista polttoaineista irtaudutaan.

Mielenilmauksessa mukana ollut lääketieteen opiskelija Joni Rissanen toteaa vielä lopuksi: “Tarvitsemme toimia NYT, ei huomenna tai vuonna 2030. Tehdään kohtuudesta totta!”

Mediayhteyshenkilö: [email protected]